История

История на инвестициите в автомобилния сектор в България

  • 2018

    Automotive Cluster Bulgaria обяви началото на проект за Automotive R&D център на стойност 45 млн. евро.

  • 2017

    Yazaki отваря завод за кабелни системи с капацитет от 5000 работни места.

  • 2017

    Visteon открива R&D център в София с капацитет от 1000 инженери.

  • 2016

    Сенсата открива втория си завод в индустриална зона "Марица".

  • 2015

    Behr-Hella Thermocontrol GmbH (BHTC) отваря врати в индустриална зона „Божурище“, немската компания е сред ключовите производители на оборудване и контролни системи за климатици за автомобили, за производители, като Lamborghini, Porsche, Bugatti, Volkswagen, Audi, Bentley, Ford и Renault.

  • 2015

    Заводът на Стандард Профил в гр. Стара Загора удвоява производствения си капацитет. Изграден е втори завод.

  • 2014

    Започва производството на Great Wall Hover H6 и специални варианти на пикапа Steed. ALC разкрива втори завод край Ихтиман. Продадени са 24 331 нови леки МПС.

  • 2013

    Според Financial Times българската автомобилна индустрия се превръща в пример за успешно развитие, продажбите в сектора надхвърлят 1 млрд. евро и съставляват над 5% от общия износ на страната. Регистрирани са 24 953 нови МПС.

  • 2012

    Заводът на „Литекс Моторс“ до с. Баховица за автомобили от китайската марка Great Wall започва работа. От поточната линия слизат компактният Voleex C10, високопроходимият Hover H5 и пикапът Steed. „Язаки“ подготвя производството на кабелни компоненти за Ford в Сливен. Доставчикът на BMW ALC открива фабрика за кожени седалки в с. Мусачево до гр. Елин Пелин. Учреден е „Аутомотив Клъстер България“. Целта на сдружението е да промени драстично и трайно показателите и да подкрепи развитието на автомобилната индустрия в страната ни. Регистрирани са 22 154 нови МПС.

  • 2011

    В Търговище е открит завод за производство на автомобилни стъкла на „Тракия Глас България“. Продуктите се вграждат в модели на Dacia, Skoda, Audi, BMW и др. В Кърджали е открит втори цех на завода на „Теклас“ за каучукови и пластмасови изделия (напр. тръби за охладителни системи, уплътнителни елементи и др.), използвани в автомобилната индустрия. Регистрирани са 22 667 нови МПС.

  • 2009

    Заводът на „Витте Аутомотив“ в Русе стартира производството на компоненти като заключващи механизми за автомобилни капаци, размерни компенсатори и др. Регистрирани са 26 842 нови МПС.

  • 2008

    Специализираният в производството на алуминиеви компоненти завод на френската група „Монтюпе“ в Русе официално започва работа. Предприятието произвежда цилиндрови глави за Audi, BMW/PSA и Renault, както и носачи. Регистрирани са 60 600 нови МПС.

  • 2007

    Японската корпорация „Язаки“ построява завод за кабелно оборудване за автомобили в град Ямбол, който произвежда компоненти за вграждане в колите Renault. Регистрирани са 26 842 нови МПС.

  • 2006

    Melexis Bulgaria отваря нова производствена база в София. В Кърджали е открит завод на турската компания „Теклас“, специализирана в гумени и пластмасови компоненти за автомобили. Регистрирани са 45 300 нови МПС.

  • 2005

    Първата чуждестранна инвестиция на Standard Profil - заводът в България - започва работа в гр. Стара Загора.

  • 2004

    В Ботевград започва производството на предприятието „Сензор Найт“, което доставя температурни сензори на водещи автомобилни гиганти като Volkswagen Group и Hyundai. Регистрирани са 25 786 нови МПС.

  • 2001

    Световният лидер в областта на автомобилната електроника и софтуера за нея Johnson Controls открива клон в София, който се занимава с развойната дейност около продукти за автомобили Citroen, Nissan, Renault и др. Регистрирани са 13 365 нови МПС.

  • 2000

    Белгийската компания Melexis за електронни компоненти, използвани в автомобилите, дава старт на дейността на българското си поделение, което и до момента се развива изключително успешно. Регистрирани са 13 069 нови МПС.

  • 1998

    Дебют на първия български всъдеход „Преслав“, който така и не влиза в серийно производство. Година по-късно заводът „Чавдар“ е ликвидиран. Регистрирани са 12 196 нови МПС.

  • 1997

    Grammer закупува фабриката в с. Трудовец, която произвежда седалки и оборудване за автобусите „Чавдар”. Днес заводът наброява 1100 заети лица и произвежда богата гама от седалки за строителни съоръжения, мото и електрокари, както и части и системи за вътрешното оборудване на леки автомобили. Продукцията успешно се изнася в Германия, Великобритания, САЩ, Турция, Китай и Русия. Годишният оборот на Grammer e 50 милиона евро, а общата сума на инвестициите 19 милиона евро за периода от 1997 г. насам.

  • 1996

    Опит за производство на автомобили Skoda Beta, базирани на Hyundai, но без успех. Zastava отново предлага у нас да започне производството на автомобили Yugo Florida, след като производството на Rover е спряно. Продажбите у нас падат до рекордно ниски нива, сравними с 50-те години – 7 600 нови автомобила. Регистрирани са 7 570 нови МПС.

  • 1995

    Започва вторият голям автомобилен проект в България, във Варна се произвежда Rover Maestro. Производството продължава 6 месеца, за които са асемблирани 3 641 автомобила. Регистрирани са 11 129 нови МПС.

  • 1994

    В Дупница започва производството на лекотоварните NAMCO Ford Pony, но още през същата година тое прекратено. Една година по-късно умира Рачо Джамбазов, основател на фабриката в Ботевград. Регистрирани са 13 566 нови МПС.

  • 1989

    Създаден е българо-югославският консорциум „Балканавто“ с цел производство на Zastava у нас.

  • 1988

    Започва производството на „Москвич 2141 Алеко“ в Ловеч. През същата година у нас са регистрирани 37 450 автомобила.

  • 1985

    Инж. Велизар Андреев показва спортния автомобил „София“, който произвежда в малка серия до началото на 90-те. Усвоява се производството на дизелови двигатели MAN в добричкия завод „Клемент Готвалд“.

  • 1982

    „Мадара“ – Шумен започва производството на малките камиони Avia.

  • 1979

    Спира производството на Renault в Пловдив, единствените автомобили, които все още се произвеждат, са „Москвич“ 1360/1500. Продажбите надхвърлят 75 000 автомобила годишно.

  • 1978

    Конструиран е първият български спортен автомобил от известния ни състезател Бончо Дунев – Формула „Естер“. „Балканкар“ става най-големият производител на подемно-транспортна техника в света.

  • 1977

    „Чавдар“ окончателно усвоява производството на Setra.

  • 1975

    Производството на „Москвич“ в Ловеч достига 15 000 броя годишно. Автомобилният парк на страната вече е надхвърлил 1 милион. През същата година у нас са регистрирани 56 060 автомобила.

  • 1970

    „Мадара“ – Шумен се кооперира с чешките заводи ЛИАЗ за сглобяване на товарни автомобили Skoda. По-късно се специализира в производството на задни мостове. В Пловдив е представен нов прототип на автобус „Чавдар“, създаден по лиценз на Kässbohrer.

  • 1969

    Дебютира най-ефектният български автомобил до днес – „Булгаралпин“ 1100.

  • 1968

    Проектиран е автомобилът „Хеброс“ 1100, плановете са той да замести произвежданите в Пловдив „Булгаррено“ – 8 и „Булгаррено“ – 10. SAAB предлага да сглобява автомобили в България, което е уникално предложение, защото шведите не произвеждаха своите модели извън Скандинавия. Предложението е отхвърлено. Завод „Мадара“ – Шумен започва сглобяването на ГАЗ и ЗИЛ.

  • 1967

    Завод „Балкан“ – Ловеч започва да сглобява FIAT, модели 850, 850 Купе и 124 (по-късно известен като „Жигули“). Производството продължава само 4 години. В Пловдив отново е показан микробус „Балкан“, отново само като прототип. ХИПКИЕМ проектира електромобил „Пионер 63“. Варненският завод „ВАМО“ започва производството на дизелови двигатели по лиценз на английската фирма Perkins.

  • 1966

    Ловешки завод започва сглобяването на „Москвич“. Ботевградският завод „Чавдар“ пуска нова серия автобуси М81 с модерен български дизайн.

  • 1965

    Първата голяма автомобилна инвестиция в България, в Пловдив започва производството на Renault 8 – „Булгаррено“. България и Полша са първите социалистически страни с подобна производство.

  • 1962

    Отново по време на Пловдивския панаир завод „Балкан“ – Ловеч, демонстрира първите български пикап и микробус, този път механиката е от „Волга“, но и те остават само прототипи.

  • 1961

    Появява се първата автомобилна реклама, тя е на страниците на сп. „Авто-Мото“ и е на Renault Dauphine.

  • 1960

    На Пловдивския панаир е показан първият български автомобил „Балкан 1200“, произведен на базата на VW Käfer. За съжаление той остава само прототип.

  • 1957

    В софийския завод „Шести септември“ са произведени първите серийни електрокари. Балканкар изнася 150 електрокара за СССР и ЧССР.

  • 1956

    В бившата държавна самолетна фабрика в Ловеч, преименувана на завод „Балкан“, е произведен първият български мотоциклет. Седмата сесия на СИВ решава България да се специализира в производството на електрокари.

  • 1952

    Изработен е първият български подемен електрокар от работилницата на трамвайното депо в София.

  • 1951

    В София е усвоено сглобяването на съветските тролейбуси МТБ 82, като първият е пуснат в движение на 15 февруари.

  • 1949

    Направен е опит да се произвеждат камиони. Завод 12 в София сглобява първото си возило от части на други автомобили.

  • 1948

    Ботевградската фабрика е преименувана на „Чавдар“, тя започва сътрудничеството си с Skoda RTO.

  • 1947

    Ботевградската работилница на Рачо Джамбазов е национализирана. Показан е първият й  следвоенен автобус по време на панаира в Пловдив. Тя достига предвоенния капацитет от 100 каросерии годишно едва през 1949 г.

  • 1939

    Построен е първият аутобан у нас между Пловдив и Пазарджик.

  • 1938

    Ботевградската работилница на Рачо Джамбазов се усъвършенства, при неговото посещение в германския автобусен завод Kässbohrer в гр. Улм са закупени нови машини. През същата година у нас са внесени 478 автомобила, автомобилният парк на страната вече наброява 2 585 автомобила.

  • 1937

    Братя Илчеви, вносители на International в България, основават собствена работилница във варна и започват изработването на автобусни и други каросерии върху шасита от същата марка. Първият български автобус е пуснат в движение по линията Варна – Бургас на 27 май 1937.

  • 1929

    Според вестник „Юг“ Хенри Форд възнамерява да посети България и Турция с намерението да построи завод. Така той и не идва, но за сметка на това заводът в Турция вече е факт. Основано е дружеството „Бакиш“ – първият български производител на гуми. У нас са внесени 931 автомобила.

  • 1926

    Новопостроената самолетна фабрика в Казанлък започва изработването на автомобилни каросерии върху шаси на Chevrolet.Начинанието продължава само три години. През същата година у нас са внесени 470 автомобила.

  • 1924

    Ботевградският майстор колар Рачо Джамбов започва изработването на първите български пътнически каросерии. За основа служат бракувани шасита на военни линейки и камиони. През същата година у нас са внесени 219 автомобила.

 

Проект BG161PO003-2.4.02-0091-C0001 „АКБ – катализатор на автомобилната индустрия в България“ е финансиран по Приоритетна ос 2, Операция 2.4.1: „Насърчаване на бизнес кооперирането и клъстерите“ на Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007-2013, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейски фонд за регионално развитие и от националния бюджет на Република България.