Решения от среща на Министър-председател на Република България Бойко Борисов и Automotive Cluster Bulgaria
Участници от страна на Българското правителство: Бойко Борисов (Министър-председател), Томислав Дончев (Заместник министър-председател), Владислав Горанов (Министър на финансите), Емил Караниколов (Министър на икономиката)
Участници от страна на ACB: арх. Любомир Станиславов, Иван Михайлов (Visteon), Милен Райков (EY), Пламен Митев (Vienna Real Estate), Росен Плевнелиев (Президент на Република България 2012-2017), Стефан Иванов (FESTO) и Томи Вер Елст (Sensata)
17 Юли 2019, София – Министерски Съвет
- Партньорство между Automotive Cluster Bulgaria и Правителството на България: Автомобилният клъстер в България е създаден през 2012 година с основна дългосрочна цел привличането на стратегически OEM производители в България и ускорено развитие на автомобилната индустрия у нас, или казано с други думи създаване съвременни фабрики за производство на автомобили в България. Интересът на световно известни компании от ранга на Volkswagen, Hyundai, PSA (Peugeot), BMW, FAW, Daimler и други до голяма степен е провокиран от активността на Automotive Cluster Bulgaria в България и чужбина. Привличането на Bosch Automotive R&D Center (основен технологичен партньор на VW) в София (от Белград) бе ключов момент през 2018 г. Automotive Cluster Bulgaria да бъде ключов и институционализиран партньор на Правителството на България по линия на привличане на инвеститори в сферата на автомобилната индустрия с цел създаването на 3-4 автомобилни завода в България, разсредоточени в различни градове като София, Пловдив, Бургас, Благоевград, Русе, Видин и др. В резултат от тази стратегия очакваме броят на компаниите за производство на компоненти в България да нарасне до над 500 (250 в момента) с годишен оборот над 25 милиарда евро (5,5 милиарда евро в момента). Темата за изграждането на голям автомобилен завод се оказва една от малкото стратегически цели, които обединяват цялото общество, без значение от политическа принадлежност, пол или религия. В този смисъл темата на практика представлява неофициално формулиран национален приоритет;
- Подобряване на комуникацията между Automotive Cluster Bulgaria и правителството на България: В почти всички останали държави автомобилните клъстери са или държавни структури, или ясно подкрепени от правителството организации, с мандат да провеждат разговори и държавна политика в съответната сфера.
- Институционализиране на ACB: Automotive Cluster Bulgaria като асоцииран или пълноправен партньор в Национален съвет за тристранно сътрудничество. ACB ще защитава интересите на автомобилната индустрия (която има потенциал да достигне минимум 25% дял от българската икономика през следващите 5 години). Това ще позволи на ACB да адресира все по-големи проекти, ускорявайки развитие на автомобилната индустрия в България в сферата на мобилността на бъдещето (електрически, автономни и свързани автомобили);
- Стратегия за развитие на автомобилната индустрия в България: Българското правителство и Automotive Cluster Bulgaria да подготвят предложение за стратегия за ускорено развитие на автомобилната индустрия в България. Също така могат да бъдат идентифицирани конкретни проекти свързани с мобилността на бъдещето, като например:
4.1. Autonomous Driving: Създаване на изпитателно трасе за автономни автомобили.
4.2. 5G Lab: Съвместно създаване и управление на първата експериментална 5G Лаборатория на територията на София Тех Парк, която да работи в синергия с планирания дата център със суперкомпютър отново там. Технологията е жизнено необходима на всички компании, които разработват технологии за автономно шофиране, предполагащи обмен на огромни количества данни.
4.3. Още повече добавена стойност от Българската автомобилна индустрия: Създаване на инкубационни програми, които стимулират повече български компании да навлизат в системата на автомобилните доставчици, първите успешни примери са вече на лице.
4.4. Ad-hoc подкрепа за големи Tier 1 доставчици.
4.5. The Square – Automotive R&D Center в Sofia Tech Park. Създаване на център от национално значение за софтуерни разработки в света на свързаността и автономното управление.
4.6. Стимули за производство, дистрибуция и използване на електроавтомобили.
- Законодателни инициативи: Съвместно с българското правителство Automotive Cluster Bulgaria би инициирал промени в следните закони:
5.1. R&D инициатива: въвеждане на допълнително данъчно стимулиране за компаниите, развиващи развойна дейност.
5.2. Промени в Кодекса за труда.
5.3. Промяна на законодателството с цел позволяване на тестове за автономни автомобили.
5.4. Промени в закона за инвестициите в България.
5.5. Промени в закона за телекомуникации, във връзка с разрешаване на честоти за тестове на 5G мрежи.
- Инициативи свързани с рекламиране, намиране и създаване на квалифициран персонал за автомобилната индустрия: Automotive Cluster Bulgaria координира HR дейността на автомобилните компании чрез редовни срещи и конференции по темата. В този смисъл е необходима много по- целенасочена политика за рекламиране на автомобилната индустрия и създаване на квалифицирани кадри.
6.1. Висшите технически училища, с профил Мехатроника. В този процес ключова роля има Техническият Университет София, с който ACB вече има съвместни проекти. Кооперация с Технически Университет Виена (https://www.tuwien.at/), член на Automotive Cluster Bulgaria.
6.2. Партньорство с Министерство на образованието с цел ускорено развитие на програмата за дуално образование в България, водещи компании в тази сфера за членове на ACB, като FESTO, Standard Profile и др.
6.3. Идентифициране на конкретни технически училища в градове като София, Пловдив, Бургас, Русе, Видин, Враца и др. и старт на конкретни програми с тях.
6.4. Реализиране на регионални центрове по компетентност в гр. Видин, в гр. Бургас, гр. София, гр. Пловдив, гр. Варна и гр. Благоевград.